Alkohol

Alkohol har inga positiva effekter för barnet eller amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga ett−två glas vin eller motsvarande en−två gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är liten, men alkoholkoncentrationen är lika hög i bröstmjölken som i mammans blod. Det är viktigt att fundera på hur omsorgen av barnet påverkas av alkoholintag och hur förmågan att se till barnets behov förändras. Om någon av föräldrarna druckit alkohol bör barnet inte sova i samma säng. Läs gärna mer på Livsmedelsverkets hemsida.

Avslag/blödning/livmodern

Avslag är sårvätska som kommer från sårytan där moderkakan har suttit inne i livmodern. Första dagarna blöder det oftast rikligt, därefter blir avslaget mer brunaktigt för att sedan bli mer som en flytning. Avslaget upphör efter sex−åtta veckor, ungefär lika lång tid som det tar för livmodern att återgå till normal storlek. För att minska risken för infektioner bör du byta binda ofta, även när avslaget minskar i mängd. Duscha underlivet minst en gång per dag, med endast ljummet vatten. Tvål stör PH-balansen och ökar risken för svampinfektion. Undvik bad och använd inte tampong under denna period.

Om man får en infektion i livmodern är symtomen på detta hög feber, ihållande kraftig mensvärk, illaluktande avslag och/eller rikligare blödning. Infektionen är lätt att behandla men det är viktigt att kontakta sjukhus vid symtom.

Eftervärkar känns som kraftiga sammandragningar och kan särskilt kännas i samband med amning. Vid eftervärkar så drar livmodern ihop sig och tömmer ut avslag, vilket medför snabbare läkning av sårytan, minskar blödningsmängden och risken för infektion. Omföderskor har oftare betydligt fler och mer smärtsamma eftervärkar. Besväras du av dem kan du ta smärtstillande värktabletter, exempelvis Alvedon och/eller Ipren.

Bristning/klipp

Läkningsförmågan är mycket god i underlivet. Att vara uppe och röra sig påverkar läkningen i positiv riktning eftersom blodcirkulationen ökar. De flesta bristningar sys med stygn som försvinner av sig själv. Det är vanligt att känna sig öm och svullen i underlivet den första tiden efter förlossningen. En isbinda och/eller smärtstillande läkemedel kan lindra. Titta gärna på ditt underliv i en spegel tillsammans med en barnmorska innan du går hem från BB om du är orolig över hur det läker.

Bröst

Brösten förändras i samband med graviditet, födsel , amning och tiden efteråt. När du ammar är du extra känslig för kyla och drag. Se till att skydda dina bröst, även om det är varmt ute, med t.ex. en sjal. Undvik kläder som klämmer åt eller trycker ihop brösten. Använd en BH som ger bra stöd, men är utan bygel. Om brösten ömmar brukar det vara skönt att få ”lätta på trycket” – amma, handmjölka, lägga på värmeomslag eller ta en varm dusch.

Det är vanligt med ett visst slitage på bröstvårtorna under amningens första tid. Sugblåsor på barnets läppar eller mammans bröstvårtor kan förekomma när huden utsätts för friktion. Detta försvinner efter några dagar. Du kan smörja bröstvårtorna med bröstmjölk eller bröstvårtskräm (exempelvis Purelan/Lansinoh) för att lindra. Lufta gärna brösten
mellan amningstillfällena. Om du får feber och/eller har avgränsade röda fält på brösten – ta kontakt med sjukvården.

Hemorrojder

Är vidgade blodkärl som sitter utanför eller innanför ändtarmsöppningen och kan vara mycket smärtsamma. Hormonpåverkan under graviditeten och krystning i samband med förlossningen kan orsaka hemorrojder. Förstoppning kan förvärra besvären, drick därför mycket vatten och ät fiberrik kost. Det finns smärtstillande salvor och stolpiller som kan hjälpa, tala med din barnmorska om behandling. För en del kvinnor försvinner hemorrojderna efter några månader. Har du kvarstående besvär kan du kontakta din hälsocentral.

Kejsarsnitt

Av olika anledningar behöver barn ibland födas med kejsarsnitt och det är mycket individuellt hur kvinnor upplever detta. Det är förstås också stor skillnad om kejsarsnittet utförs planerat eller akut. Innan hemgång får du träffa en läkare som går igenom förlossningen och du har möjlighet att få svar på dina frågor.

Det är olika från kvinna till kvinna hur ont det gör i magen efter ett kejsarsnitt. Smärtstillande läkemedel ges kontinuerligt efter dina behov. Det är viktigt att snabbt komma upp och röra sig efter ett kejsarsnitt, då det minskar risken för komplikationer såsom blodproppar och stillastående tarmar med gasbildning. Vårdpersonalen på BB hjälper dig med detta. Ibland ordinerar även din läkare ett blodförtunnande läkemedel som ges som en spruta, eftersom det föreligger en något ökad risk för blodpropp efter ett kejsarsnitt jämfört med en vaginal förlossning.

Förbandet som sitter över operationssåret är vattentätt och håller därmed såret sterilt. Det går bra att duscha med förbandet. Om sårvätska läcker igenom bör det bytas. Efter ca 10-14 dagar kan du helt avlägsna förbandet och låta såret lufta.

Operationsärret kan kännas hårt och stramt i flera månader, men det mjuknar med tiden. Då hudnerver blivit avskurna i samband med kejsarsnittet kan området under naveln kännas domnat i upp till ett år. Tecken på infektion är svullnad, rodnad och värmeökning – ofta i samband med intensiv smärta och feber. Kontakta sjukvården vid symtom. Man blir inte sjukskriven efter ett komplikationsfritt kejsarsnitt. Lev som vanligt men undvik tunga lyft de första 6-8 veckorna. Ett bra riktmärke är att inte lyfta något som är tyngre än ditt barn under denna tid.

Kost

Vanligtvis kan du äta precis som vanligt efter förlossningen och under tiden du ammar. Det finns inga generella råd om att man bör undvika vissa födoämnen. Om baret reagerar på något genom prickar, magont eller diarré så undvik det födoämnet i någon vecka innan du provar det igen. Glöm inte att du behöver dricka mer medan du ammar, framförallt vatten.

Känslomässiga förändringar

Humöret pendlar som regel mycket upp och ner den första tiden efter förlossningen, starka lyckokänslor kan avlösas av tårar. Vissa kan uppleva att de har svårare att minnas saker och att det är svårt att koncentrera sig, vilket beror på hormonet oxytocin som utsöndras under amning. Detta tillstånd är viktigt och hjälper dig som ammar att knyta an till barnet. Livsomställningen kan kännas både omtumlande, ovan och jobbig med oroskänslor kring barnet, amningen och föräldraskapet. Att känna så är helt normalt så länge det är övergående.

Om du upplever en längre period av nedstämdhet kan det vara tecken på en förlossningsdepression, vilket drabbar 1 av 10 personer efter förlossning. Nedstämdheten kan börja redan under graviditeten, men kan också infinna sig flera månader efter förlossningen. Detta går att behandla med goda resultat, kontakta mödrahälsovården (MHV) eller sjuksköterska på BHV för hjälp och stöd. Om du tidigare i livet har genomgått en depression eller haft ångest kan du ha en ökad risk att drabbas. Därför kan det vara bra om du och din partner är extra uppmärksamma.

Mens

Den regelbundna menstruationsblödningen kommer oftast inte tillbaka under tiden du helammar men kan komma tidigare vid delamning eller om du ger modersmjölksersättning. Använd preventivmedel då ni upptar ert samliv om du inte önskar bli gravid, eftersom det är svårt att veta när den första ägglossningen sker.

Nikotin

Om du använder nikotin kan du behöva amma oftare eftersom det påverkar de mjölkbildande hormonerna. Barn till mammor som använder nikotin kan från första början vara oroliga på grund av nikotinabstinens. Illamående, skakningar, oro och/eller diarré hos barnet är symtom p� för mycket nikotin. Avstå från att röka eller snusa under graviditet och amning.

Sexualitet

Det är mycket individuellt när lusten för sex kommer tillbaka. För en del efter någon vecka och för andra efter betydligt längre tid. Prata med varandra. Visa ömhet. Vid penetrerande samlag kan ibland extra glidmedel behövas eftersom amningens hormonbalans kan göra slidans slemhinnor torra. Om ni önskar preventivmedel, ta kontakt med MHV.

Träning

Under de första sex till åtta veckorna efter förlossningen är kroppen fullt upptagen med att återhämta sig. Undvik hård träning och tunga lyft under denna period. Promenader ger bra motion under den första tiden.

Bäckenbottenmuskulaturen har under graviditet och förlossning blivit uttänjd. Det är viktigt att träna upp den igen. En stark bäckenbottenmuskulatur förebygger urinläckage och livmoderframfall. För praktiska instruktioner, se separat avsnitt om knipövningar.

Urin/avföring

Det är vanligt att ha stora urinmängder efter förlossningen. Kroppen gör sig av med överskottsvätska som har ansamlats under graviditeten. Om det svider när du kissar beror det ofta på små bristningar kring urinröret, det kan då kännas bättre att kissa i duschen. Mycket täta urinträngningar kan bero på urinvägsinfektion, tala i så fall med din barnmorska eller din hälsocentral.

Det kan ta tid för magen att komma igång efter en förlossning. Eventuella stygn i underlivet går inte upp om du krystar, inte ens om du tar i ordentligt. Ibland kan det kännas skönt att hålla en binda som mottryck mot mellangården när man ska tömma tarmen. Undvik att bli förstoppad - drick rikligt, rör på dig och ät fiberrik kost.

Knipövningar

Under graviditet och förlossning blir bäckenbottenmuskulaturen uttänjd och försvagad p.g.a. hormonpåverkan och belastning. En försvagad bäckenbotten kan bl.a. leda till urinläckage, tarmtömningssvårigheter och ge problem med samlivet. Med hjälp av knipövningar kan du träna upp muskulaturen igen, detta är viktigt även om du har genomgått ett kejsarsnitt. Du kan börja öva redan under tiden på BB.

Så här gör du

För att hitta rätt muskler kan du någon gång pröva att ”knipa av” strålen en kort stund när du kissar. Detta ska inte användas som en träningsmetod eftersom det kan störa den reflexmässiga blåstömningen. Du kan även känna efter med ett finger i slidan om musklerna dras ihop runt fingret vid en knipning. Det kan vara svårt att hitta och hålla knipet efter förlossningen, ge det tid.

Steg 1: Börja med att ligga eller stå bekvämt. Slappna av i lår, mage och rumpa. Knip ihop ändtarmsöppningen, fortsätt framåt runt slidan och urinröret, som om du vore kissnödig och behövde hålla emot.Försök hitta känslan av att du lyfter upp någonting i underlivet.

Knip med måttlig kraft i 2 sekunder, slappna av i 2 sekunder. Upprepa 5-10 gånger. Träna dessa knip minst 2 gånger om dagen till dess att du klarar 10 knip i följd. Fortsätt då med steg 2.

Steg 2: Ligg eller stå bekvämt. Knip så hårt du kan i 5 sekunder, slappna av i 5 sekunder. Börja med 2-3 knip i följd och öka sedan antalet repetitioner tills du orkar 10 lika långa starka knip i följd. Träna minst 2 gånger om dagen och gör både steg 1 och 2 i följd.

Att bygga upp bäckenbottenmuskulaturen tar tid, det kan ta mellan 2-4 månader av träning innan din bäckenbotten är stark nog att klara av båda stegen. Du bör ändå fortsätta träna muskulaturen minst 1 gång per dag i 6-12 månader
efter förlossningen. Om du har problem med urinläckage eller upplever att din muskulatur är försvagad trots träning
bör du ta kontakt med en barnmorska eller gynekolog.

Du kan läsa mer om knipövningar på www.1177.se eller www.knipövningar.se