Den första tiden med ert nyfödda barn kan vara omtumlande och intensiv för er båda. Den som har fött mår bra av att någon ger extra omsorg. Som partner är du ofta den som gör det bäst även till barnet. Du är mycket viktig i familjebildningen.

Genom amningen kommer den födande naturligt nära barnet och som partner kan man känna sig utanför eller otillräcklig. Var gärna med och lyssna/se när BB-personalen hjälper till vid en amning, så kan ni hjälpas åt när ni är hemma. En stödjande partner är den bästa hjälpen för den som vill försöka amma. Tänk på att ert barn också behöver mycket annat än mat; umgås, tröstas, vaggas, bytas på, smekas, hållas, möta blickar, pratas med. Som partner är du lika självklar och viktig som den födande i detta. Prata med varandra och försök hitta vägar och sätt på hur ni ska komplettera ert föräldraskap så att det blir så bra som möjligt för er familj. Det händer att även den förälder som inte har varit gravid eller har fött barn känner sig nedstämd och utvecklar en depression efter födseln, ta kontakt med hälsocentralen för hjälp och behandling.

Var rädd om varandra och minska ambitionsnivån hemma. Det första halvåret, ibland året, är en skör period för familjen. Vila ofta, det är en förutsättning för att orka med omställningen till föräldraskapet.